woensdag 11 februari 2015

cursus chronische pijn

Ik heb vorig jaar de cursus chronische pijn gevolgd en ben aangesloten bij het netwerk chronische pijn: stichting landelijk netwerk oefentherapeuten chronische pijn.

In deze cursus wordt je geleerd dat je je in de behandeling niet richt op het wegnemen van de pijn, maar laat je zien hoe jezelf op een andere manier met je pijnklachten kunt omgaan, waardoor je weer grip krijgt op je eigen leven.

Tijdens een behandeling ben ik je coach, samen werken met door jezelf opgestelde doelen ga je aan de slag. En dat kan op allerlei vlakken liggen. Bijvoorbeeld met mijn kleinkind weer iets leuks doen, beter leren omgaan met spanningen, kan nu niet meer sporten en zou dit weer heel graag gaan doen.

Dat je weer vertrouwen in je eigen lichaam krijgt en dat je-en niet je pijn-uiteindelijk weer je leven bepaald.

Uitspraak van patiƫnt:
Deze therapie leert me om beter te luisteren naar mijn lichaam, samen met wat relatief eenvoudige oefeningen maakt het dat ik nu veel positiever in het leven sta en dat ik vooral veel minder pijnklachten heb.

Nog een uitspraak:
Ik was altijd gewend dat ik te horen kreeg wat ik moest doen en nu moest ik zelf meedenken. Was dat niet de taak van de therapeut? Maar de therapeut gaf aan dat ik mijn lichaam het beste kende en wat kan ik wel en wat niet en daar speelt de therapeut op in.

In een behandeling werk je aan de volgende 4 thema's:

  • inzicht en omgang met de klachten
  • opstellen van waardevolle doelen
  • lichaamsbewustzijnsoefeningen
  • balans in bewegen

Ik hoop in het kort wat uitgelegd te hebben wat we in een behandeling doen. Ik ga in mijn volgende blog hierop verder door.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Dorine,

    Naarmate ik ouder word kom ik er steeds meer achter dat lichaam en geest behoorlijk in verbinding staan. Ik denk daarom net als jij dat de focus ook zeker daar moet liggen, wil je je klachten verminderen. Zelf heb ik doormiddel van hulpmiddelen voor rugklachten en het accepteren van mijn beperkingen weer leren genieten van elke dag! Dit is een proces waar je doorheen moet gaan, maar uiteindelijk is het het zeker waard!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie en ook bedankt voor de site hulpmiddelen voor rugklachten waar ik ook weer wat aan heb.
      groet van Dorine

      Verwijderen